Jak kształtować inteligencję emocjonalną u dzieci?

Co to inteligencja emocjonalna?

Inteligencja emocjonalna (EQ)  to najogólniej mówiąc zdolność rozpoznawania własnych uczuć oraz uczuć innych osób.

Obejmuje kompetencje emocjonalne i społeczne.

Do kompetencji emocjonalnych należą:

  • samoświadomość– czyli wiedza o swoich stanach emocjonalnych,
  • adekwatna samoocena– świadomość swoich ograniczeń, możliwości, to również doświadczanie własnej osoby niezależnie od sądów innych ludzi,
  • samoregulacja/samokontrola– panowanie nad swoimi emocjami, nieuleganie impulsom, czyli świadome reagowanie na świat zewnętrzny.

Jeśli chodzi o kompetencje związane z relacjami z innymi ludźmi (społeczne), wyróżniamy:

  • empatię– czyli rozumienie stanów innych osób, w poszczególnych sytuacjach;,
  • asertywność– posiadanie i wyrażanie własnego zdania,
  • perswazja– umiejętność wzbudzania u innych określonych zachowań i reakcji,
  • przywództwo– zdolność do generowania pomysłów oraz angażowania w nie innych,
  • współpracę– zdolność do współdziałania z innymi.

Poprzez powyższe kompetencje widać jak ważne jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej, dzięki której każdy człowiek lepiej funkcjonuje w społeczeństwie oraz radzi sobie z własnymi emocjami. Rozumienie naszych emocji i emocji innych jest budulcem każdej społecznej umiejętności, niezbędnej do  nawiązywania zdrowych i satysfakcjonujących relacji, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. U dziecka, dobrze rozwinięta inteligencja emocjonalna ma wpływ na wszystko co się wokół niego dzieje, na to co robi i na to co mówi każdego dnia. Lepiej rozumie własne emocje i lepiej potrafi sobie z nimi radzić.

 

Na co należy zwracać uwagę w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej u dziecka?

  1. Rozwijanie pozytywnego mówienia dziecka o sobie, co prowadzi do silnego poczucia własnej wartości.
  2. Rozwijanie samoświadomości, co pomaga w samoregulacji zachowania i emocji.
  3. Pomaganie dziecku w świadomych relacjach z rówieśnikami.
  4. Pomaganie dziecku w radzeniu sobie z silnymi emocjami i w stawianiu im czoła.
  5. Rozwijanie prospołecznych zachowań.
  6. Wzmacnianie zdolności komunikacyjnych.
  7. Pielęgnowanie umiejętności dbania o własne potrzeby i samego siebie.
  8. Wzmacnianie motywacji w osiąganiu własnych celów.
  9. Pomaganie w rozwijaniu umiejętności rozwiązywania konfliktów.

Czy można nauczyć dzieci inteligencji emocjonalnej?

Jak najbardziej. Należy w tym celu od najmłodszych lat rozmawiać z dzieckiem, uczyć wrażliwości na uczucia własne i innych oraz kierować zachowaniami swoimi i dziecka tak, aby poszerzać jego kompetencje emocjonalne i społeczne.

Rodzice mogą w prosty sposób uczyć inteligencji emocjonalnej swoje dziecko, za pomocą prostych, codziennych modeli zachowań. Jak to zrobić?

  • Pozwól dziecku wyrażać wszystkie emocje, aby wiedziało, że czuć to znaczy być człowiekiem.
  • Zachowaj spokojną postawę wobec dziecka, kiedy odczuwa silne emocje, aby nauczyło się normalizować ekspresję.
  • Ucz dziecko słów wyrażających emocje, aby było je w stanie wyrazić i nazwać.
  • Mów również na głos o swoich uczuciach. To pomoże tworzyć zdrowy model zachowań w wyrażaniu emocji przez dziecko.
  • Bądź wzorem empatii. Pokaż, że należy liczyć się z uczuciami innych.
  • Ćwicz z dzieckiem różne strategie i sposoby radzenia sobie z emocjami. Staraj się je naprowadzać na drogę do rozwiązania problemu.

Ucząc dziecko inteligencji emocjonalnej zapewniamy mu narzędzia do tworzenia zdrowych i długotrwałych relacji z rówieśnikami, przyjaciółmi, przyszłymi współpracownikami, przyszłym partnerem i oczywiście z rodziną. Ucząc tego, dajemy dziecku emocjonalne zdrowie. Dzięki temu będzie mogło żyć pełnią życia, rozwijać się i rozkwitać w każdym aspekcie życia.

Źródło:

  • Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna, wyd. Media Rodzina
  • Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna w praktyce, wyd. Media Rodzina

Opracowała:

Dorota Kwiatkowska